Via de samenwerkingspartner Delft voor Elkaar, mocht ik een interactieve workshop verzorgen aan derde en vierde klassers van een middelbare school in Delft. Het ging om 8 klassen van 25-30 kinderen. Een uitdaging dus om al deze 250 jongeren te inspireren en te motiveren. Het werd een workshop waarin we freestyle basketball en freerunning combineren. Een spektakel dus. Ik vertel je graag over deze dag vol creativiteit en plezier!
Om 7.30 uur stapt Dyjani -derdejaars student Sport en Bewegen- bij me in de auto. Hij straalt in zijn Royal Blue SB tracksuit en ik ben blij dat ik er vanochtend voor koos mijn Navy Blue SB Tracksuit aan te
trekken. We maken een grapje over onze matching outfits en vol goede moed rijden we naar Delft. Daar worden we ontvangen door Dirk. Gelukkig hebben we hulp bij het tillen van de grote ballentassen, speakers en andere attributen.
Even later staat de hele zaal letterlijk ondersteboven. Omgedraaide banken vormen een mooie setting voor de freerunners die klaarstaan om hun tricks te laten zien aan de jongeren. Ik begin de workshop
door te vertellen dat er veel mogelijk is als je veel en vaak bezig bent met iets wat je leuk vindt. Ik begin rustig met enkele freestyle basketball tricks met één bal. Links en rechts hoor ik ‘wow’ en vergelijkbare kreten. Dan nemen de freerunners het over. Links en rechts glijden ze sierlijk over de banken. Ze zien geen obstakels, slechts hulpmiddelen en uitdagingen. Ze wisselen dit af met acrobatische backflips. Ik neem het weer over met een paar basketball-tricks, deze keer gebruik ik twee ballen. De jongeren
worden hype, overal klinken kreten van verbazing. De freerunners vervolgen de show met soepele salto’s en sprongen. Ik voer de show nog wat op door een derde basketball erbij te pakken. De ballen
stuiteren, draaien en glijden gecontroleerd om me heen. Het enthousiasme bij de jongeren is inmiddels onhoudbaar. Ze kunnen niet wachten om het zelf te mogen proberen. Ook de docenten staan
enthousiast te wachten om hun skills te mogen oefenen.
We hebben 45 minuten per groep. We doen een korte warming up, spelletjes en oefeningen. De tijd vliegt voorbij. Richting het einde doen we een soort estafettespel met het thema ‘Showcase your talent’. Dit is al jaren mijn slogan. Het gaat om creativiteit, vrijheid en authenticiteit. In dit geval vraag ik input om op een creatieve manier naar de overkant te gaan, om vervolgens in competitievorm als eerste de bal aan te tikken.
Iedereen heeft plezier. Ook de introverte jongeren, die begin van de les onopvallend aan de zijkant stonden. Er wordt gelachen en soms zelfs gehuild van het lachen. Er klinken enthousiaste kreten.
Iedereen moedigt elkaar aan. De groep is één. We doen het samen. Leerlingen en docenten. Op dat moment wil iedereen vooral lol hebben en nieuwe dingen leren. Ik zie het dan ook als mijn taak om het storend gedrag van een groepje jongens positief om te buigen. Ik vertel ze over mijn eigen struggles bij het opgroeien. Ik wijs ze op de verantwoordelijkheid die ze hebben gekregen. Ik leg ze uit dat je altijd een keuze hebt in het leven en dat het aan jezelf is om te bepalen wat je met deze keuze doet. Ik deel een belangrijke levensles met ze (die ze vervolgens doe oppakken): ‘Als je je positief gedraagt en opstelt in het leven, krijg je positiviteit in het kwadraat terug.’
Het was een dag waar zowel de leerlingen als de docenten nog lang over zullen praten!